Machinisten vinden het nog wel eens leuk om op te scheppen over het aantal uren dat ze met hun rijwerk hebben kunnen draaien. Maar hiernaast zijn er ook genoeg machine eigenaars die zich toch nog wel afvragen waarom juist hun rijwerk zo weinig uren heeft kunnen draaien, wat hebben ze fout gedaan? Het is handig om het rijwerk regelmatig te controleren op slijtagepatronen bij onder andere de onderrol en de sprockets. Om wat meer informatie te geven beschrijf ik in dit artikel de drie factoren die van invloed zijn op de levensduur van een rijwerk.

De ondergrond

Een van de belangrijkste aspecten in de slijttijd is het terrein waarop je de machine gebruikt. Stalen rijwerken slijten bijvoorbeeld sneller in scherpzand als in een leemachtige ondergrond. Rij je over veel gebroken materiaal? Daan is het handig om smallere rupsplaten te hebben, zo gaat je ketting een stuk langer mee.

De afstand

Natuurlijk heeft de afstand die je met de machine rijdt ook invloed op de levensduur. Machines die op een ponton staan en dus niet hoeven te rijden gaan dus ook voor een veel langere tijd mee.

De rijrichting

Als machinist kan je ook wat doen aan de levensduur. Je rijgedrag heeft namelijk ook invloed op de slijtage. De bus slijt twee keen zo veel wanneer er achteruit gereden wordt en daarom is het belangrijk om zo veel mogelijk vooruit te rijden.

Dit zijn de drie belangrijkste aspecten die de levensduur van een rijwerk bepalen. Zorg ervoor dat de machine regelmatig gecontroleerd wordt op slijtage en verder goed onderhouden wordt. Zo kunnen jij en je collega’s veilig te werk gaan en gaat jouw machine lang mee.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *